Nie wahaj się, aby wysłać nam e-mail z pytaniami, nawet jeśli tylko rozważasz projekt. To nic nie kosztuje.
Pierwszy przypadek jest dość prosty do zapewnienia - musimy określić (zważyć) stabilność maszyny przed wymianą podwozia oraz ponownie sprawdzić po wymianie podwozia. Jeżeli nowe podwozie jest lżejsze od starego to wystarczy dołożyć stały balast do ramy (w odpowiednim miejscu ) oby stabilność była nie gorsza.
Jednak dokładanie balastu nie musi być konieczne jeżeli wiemy, że na nowym podwoziu podnośnik wciąż jest bezpieczny, trzeba to tylko udowodnić. Możemy tu posłużyć się normą EN 280 - Podesty ruchome przejezdne - Obliczenia projektowe - Kryteria stateczności - Budowa - Bezpieczeństwo - Badania i próby. W normie podano jak należy wyznaczyć obciążenia przewracające ( od wiatru, od siły rąk, od masy w koszu, od błędu poziomowania maszyny, od obciążeń dynamicznych, itd.). W oparciu o obliczone momenty przewracające możemy wyznaczyć minimalne naciski na podpory podnośnika przy różnych położeniach wysięgnika. Jeżeli próba wykaże naciski większe to maszyną można uznać za stabilną (spełniającą wymogi normy EN 280).
Próbę stabilności przeprowadza się stawiając podnośnik (z obciążeniem próbnym w koszu) na 4 wagach wg których wyznaczamy momenty stabilizujące przy różnych położeniach wysięgnika.
Zapas stabilności można też sprawdzić przez przeciążenie kosza ale na taką próbę może sobie pozwolić tylko producent. Użytkownikowi nie wolno przeciążać kosza więc pozostaje tylko próba na wagach z dopuszczalnym ładunkiem w koszu.
Należy pamiętać, że podczas prób podnośnik powinien być zabezpieczony przed wywróceniem.
Podnośnik PM18P po przełożeniu z podwozia STAR na podwozie MAN